image1

היפרדות בטנית – מהי והאם ניתן לרפא אותה ללא ניתוח

כל כך הרבה נשים חוות שרירי בטן חלשים ונפרדים, המקנים להן מראה של הריונית. כולנו מסוגלות לדמיין את הבושה שעולה כששואלים אותך מתי את אמורה ללדת כשאת כלל לא בהריון. עבור נשים רבות, הבעיה היא אך ורק אסתטית, מה שלא מוריד מההשפעה שלה על דימוי הגוף שלהן ועוד יותר על התחושה העצמית. אולם נשים רבות עם חוסר איזון זה חוות גם כאבי גב, דליפת שתן (דליפה עקב צחוק, שיעול, הרמה, ריצה ועוד), צניחת איברים באגן וליבה חלשה. עבור נשים מסוימות, זה אומר אי-יכולת לרדת אל הרצפה לשחק עם ילדיהן. נשים רבות מעוניינות להצטרף למכון כושר או לשיעור פילאטיס אבל חוששות שזה יגרום להרעה במצבן. זו דאגה לגיטימית לגמרי היות והסכנה לכך קיימת ולכן חשוב ללמוד כיצד להפעיל את הליבה באופן בטוח כדי לרפא את חוסר האיזון ולחיות חיים פעילים כדי לעשות את כל מה שגורם לך הנאה.

לאשה משמאל שרירי בטן נורמליים. הצד הימני והשמאלי של שרירי הרקטוס אבדומינוס (נקרא בעברית "השריר הישר בטני") העובר בצורה אנכית מעצם החזה ועד עצם החיק, מוחזקים יחד במרכז הגוף על ידי הפאשיה (רקמת החיבור) שנקראת הלינאה אלבה. לאשה מימין יש היפרדות בטנית או דיאסטזיס בשריר הישר הבטני (diastasis rectus abdominus- DRA) ורואים שהלינאה אלבה נמתחה עד הנקודה בה שני צידי שרירי הבטן הופרדו מעבר למצב הנורמלי. אשה עשויה לשים לב לזה אם היא רואה כיפה או בליטה בין שרירי הבטן בקימה משכיבה על הגב.

ידוע לנו שאצל רוב הנשים בחודש התשיעי ישנה היפרדות של שרירי הבטן. וטוב שכך, כדי שהגוף שלנו יוכל לגדל תינוקות! כל רקמות החיבור מתרככות בזמן ההריון כדי לאפשר לגוף שלנו להתרחב ולספק מקום לעובר המתפתח ולסייע בהתרחבות האגן תוך כדי הלידה. הלחץ על הלינאה אלבה לאורך זמן, כמו בזמן הריון, עלול לגרום להיפרדות בשריר הישר בטני.

לא ידוע לנו מדוע שרירי הבטן ורקמת החיבור מתרפאים אצל נשים מסוימות אחרי הלידה ונשארים מופרדים אצל אחרות. עוד לא נעשה מספיק מחקר על הנושא, אבל ידוע שהן יציבה (alignment) והן הרגלי נשימה תורמים למצב. לדוגמה, נשים בהריון, מייצרות בחכמתן הרבה מקום לנשימה בשלבים המתקדמים יותר של ההריון על ידי הרמת הצלעות והרחבתן כלפי חוץ, כדי ליצור מקום עם דחיפת התינוק כלפי מעלה. אולם לאחר הלידה, לחלק מהנשים אין מוטיבציה להחזיר את הצלעות הבולטות למצבן לפני ההריון ולכן הן נשארות עם צורת גוף כזו. היות וחלק משרירי הבטן מחוברים לצלעות התחתונות, שמירה על מנח זה תשאיר את השרירים מופרדים. גורמי יציבה נוספים, כגון נעילת ברכיים עם אגן שנדחף קדימה, גם הם יוסיפו לחץ על הלינאה אלבה. אבל היפרדות שרירי הבטן אינה רק בעיה בהריון אלא עניין של לחץ על הלינאה אלבה.  גם גברים או ילדים עלולים לסבול מכך אם קיים אצלם לחץ ממושך על הלינאה אלבה.

למרות ש-DRA הוא חוסר איזון שכיח לאחר לידה, הוא עלול לפגוע גם בגברים ונשים הנושאים רקמת שומן רבה, כלומר, שומן הנאגר בבטן. גם במקרה זה, ישנו לחץ תמידי על הלינאה אלבה. אלא שלא כמו אצל אשה שילדה, אצל אדם כזה, מקור הלחץ עדיין קיים.

נשים רבות עם שרירי בטן חלשים חושבות כי ייראו יפות יותר אם ישאבו את הבטן פנימה. הרי זו פיזיקה בסיסית. תארי לך שיש לך בלון ולוחצים עליו באמצע – לאן יעבור הלחץ? כלפי מעלה וכלפי מטה. כלומר, הן תהפוכנה לנושמות אל החזה, דבר שאינו מסייע לריפוי הליבה ורק מוסיף לחץ על רצפת האגן, מה שמגדיל את הסיכויים לדליפת שתן ולצניחת איברי האגן.

האם כל אשה עם DRA זקוקה לניתוח כדי לרפא את ההיפרדות? התשובה היא חד-משמעית לא. זה נכון אך ורק לנשים מסוימות. כיצד נדע מי תצליח להשתקם על ידי תרגילים פונקציונאליים בשלבים ומי לא?

בבדיקת היתכנות ל-DRA, אנו מחפשים את הדברים הבאים:

  1. מה רוחב ההיפרדות? כלומר, כמה אצבעות אוכל להכניס לרווח שבין הצד הימני והשמאלי של השריר הישר בטני?
  2. מהו עומק הרווח?
  3. האם ישנו מתח בלינאה אלבה כאשר מפעילים את שרירי הבטן?
  4. האם ישנה התקרבות של שרירי הבטן בעת הפעלתם? כלומר, האם השרירים מתקרבים לאצבעות ככל שפעולתם מתגברת – כלומר ככל שאת מרימה את ראשך מהרצפה גבוה יותר?

שימי לב בבקשה לשיקולים הבאים בעת הבדיקה:

  1. יש לבדוק את כל המדדים הנ"ל בכל המיקומים הבאים: בטבור, מתחת לטבור ומעליו.
  2. הדיוק בקביעת רוחב ההיפרדות קורה ברגע שהשרירים מתחילים לפעול, כלומר כשהראש מתנתק מהרצפה.

על אף שרוב הנשים מתמקדות במספר האצבעות שניתן להכניס לרווח, למשל #1 ברשימה למעלה, זה בהחלט לא הגורם החשוב ביותר לקביעת רמת החומרה של ה-DRA ולמעקב אחר ההתקדמות. אם אכן יש מתח בלינאה אלבה בעת ההפעלה (#3) וישנה התקרבות של שרירי הבטן בהפעלה (#4) רוב הסיכויים שלא תזדקקי לניתוח ותוכלי לרפא את האזור אם תלמדי להפעיל את הליבה, יחד עם יציבה (alignment) ונשימה נכונות שיתמכו בהחלמה. אם אין מתח בלינאה אלבה ואין התקרבות של שרירי הבטן, את אולי תהיי מועמדת טובה לניתוח. לשמחתי, רוב הנשים איתן אני עובדת לא הזדקקו לניתוחים וריפאו בהצלחה רבה את ה-DRA וחיזקו את הליבה (כולל לקוחה אחת עם היפרדות של 8 אצבעות). עם זאת, יש לציין שגם במקרה בו נדרש ניתוח, חיזוק שרירי הליבה לפני הניתוח יעזור לכך שההחלמה תהיה מוצלחת וקלה יותר.

רוחב של עד 2 אצבעות נחשב נורמלי. רוחב של  ½ 2  או יותר נחשב היפרדות או DRA. בהתחשב במספר גורמים, כולל יציבה (alignment), ההיפרדות עלולה להיות חמורה יותר בטבור, מעליו או מתחתיו. ברצוני להדגיש שהרוחב אינו המדד החשוב ביותר בקביעת תפקוד הליבה, התקדמות או אפילו המראה האסתטי של הבטן. זהו רק אחד ממספר גורמים שיש למדוד כשבודקים DRA.

מומלץ שכל אשה לאחר לידה (בין אם וגינאלית או בניתוח קיסרי) תיבדק ל-DRA לפני החזרה לאימוני בטן. אצל הרבה אמהות טריות שרירי הבטן ורצפת האגן כל כך חלשים, שבשעת אימוני בטן הן מבליטות את השרירים במקום להפעיל אותם בצורה הנכונה. דבר זה גורם ללחץ נוסף על הלינאה אלבה. הלמידה כיצד להפעיל את רצפת האגן ושרירי הבטן יחד עם שרירי הגב העמוקים בליווי נשימה יעילה הינה הכרחית כדי למנוע הבלטה זו.

שיפור תפקוד הליבה מלמד יציבה (alignment) ונשימה נכונות ולהפעיל בצורה בטוחה ואפקטיבית את שרירי הליבה העמוקים בכל תרגיל. התכנית בנויה לחזק בצורה איטית והדרגתית את שרירי הליבה כדי לשקם את חוסר האיזון של ההיפרדות הבטנית.

Share this post

שתפי פוסט זה

Select your currency
USD דולר ארה"ב